CentrumSylwetki.pl

Mydiet-shop.co.uk



przepisychinskie.pl

CentrumSylwetki.pl



Durszlak.pl



Blog > Komentarze do wpisu

HASHIMOTO- jak jeść?

 

Niestety często będąc u lekarza słyszymy "Hashimoto" i co dalej? Niestety dotyka nas szara rzeczywistość lekarz poza słowem HASHIMOTO nic więcej nam nie mówi. Co to? Dlaczego? Jak z tym żyć? Niestety wśród swoich pacjentów często słyszę- "lekarz powiedział, że mam jeść tak jak do tej pory gdyż jakbym chciała jeść zgodnie z dietą na hashimoto nie jadłabym nic". Bzdura!!!!

Zacznę więc od tego czym jest HASHIMOTO?  HASHIMOTO jest to choroba autoimmunologiczna, a dokładnie jest to autoimmunologiczne zapalenie tarczycy. Prowadzi to w rezultacie w dłuższym czasie do niedoczynności tarczycy, która nie jest w tym przypadku wcale efektem niedoboru jodu. Niestety w większości przypadków jest tak, że żyjemy z HASHIMOTO nawet o tym nie wiedząc gdyż choroba rozwija się bardzo wolno.

 

Kiedy tak na prawdę możemy przypuszczać, że mamy do czynienia z HASHIMOTO?

- nasza skóra jest przesuszona, zimna z tendencją do nadmiernego rogowacenia

- włosy suche, łamliwe, wypadające

- mamy wrażenie, że ciągle nam zimno

- niskie ciśnienie kwi, niski puls, a w rezultacie skłonności do omdleń i częste uczucie osłabienia organizmu

- stany depresyjne, zły nastrój

- ciągłe zaparcia

- obrzęki nóg

- drętwienia i bóle nadgarstka

- wzrost masy ciała nie spowodowany zmianą diety i nawyków żywieniowych

 

Jakie badania wykonać by sprawdzić czy nie mamy HASHIMOTO?

  1. Poziom TSH.

  2. W momencie kiedy TSH jest podwyższone: poziom T3 i T4 oraz ich części, która krąży we krwi w formie niezwiązanej z białkami czyli tzw. „frakcja wolna”, którą oznacza się jako fT3 i fT4.

  3. Przeciwciała w krwi- aty-TPO o any-TG.

  4. USG tarczycy.

  5. Stężenie cholesterolu.

 

Oczywiście w przypadku HASHIMOTO niewykluczone jest podawanie hormonów tarczycy jednak w dużym stopniu możemy wspomagać to również odpowiednią dietą. Dzięki odpowiedniej diecie możemy znacznie złagodzić objawy choroby.

 

Zasady diety przy HASHIMOTO:

 

  1. Jemy często, ale mniej, czyli 5-6 posiłków dziennie.

  2. Zwiększamy ilość dostarczanego białka. Pamiętajmy, że białko oprócz tego, że jest niezbędnym budulcem dla mięśni, komórek oraz enzymów odpowiadających, że przeprowadzanie różnych reakcji chemicznych w naszym organiźmie, to ma również właściwości, które pomogą nam utrzymać prawidłową masę ciała. Należy jednak uważać gdyż powinniśmy wyeliminować z naszej diety mleko , jak i ograniczać spożycie dużych ilości twarogu i jogurtów. Skąd więc białko? Po pierwsze mięso, jaja, produkty skrobiowe zawierające duże ilości białka.

  3. Spożywamy dużo błonnika. Pamiętajmy by w naszej diecie nie zabrakło produktów bogatych w błonnik. Dzięki temu pobudzimy mięsnie gładkie naszego przewodu pokarmowego do działania. Optymalna ilość błonnika dla osoby zdrowej wynosi 25-40g, zaś przy Hashimoto zaleca się go spożywać nawet 2 razy więcej. Zaprzyjaźnijmy się wiec ze zbożami pełnoziarnistymi, warzywami i owocami.

 

  1. Stosujemy dietę bezglutenową. Jak powszechnie wiadomo gluten to przede wszystkim zboża więc stawiamy na makarony, pieczywo i kasze bezglutenowe. Pamiętajmy by w 100% wyeliminować gluten pszenny. Główną przyczyną jest występująca w składzie gliadyna, która ma podobną budowę cząsteczkową do gruczołu tarczycy. Gliadyna przenika sobie przez ściany jelit do naszej krwi i daje sygnał do ataku na tarczycę i w taki sposób nasz organizm sam ją niczy.

  2. Unikamy węglowodanów prostych, czyli wykluczamy z diety cukier i wszelkie wyroby zawierające cukier. Stawiamy na węglowodany złożone.

  3. Wprowadzamy na stałę do naszego życia ruch. Ruch w Hasimoto jest istotny w przypadku walki z nadwagą. Bez niego marne szanse na obniżenie masy ciała.

  4. Unikamy tłuszczy rafinowanych.

  5. Unikamy stresu.

  6. Unikać soji i jej przetworów.

 

Nie zapominaj o mikroskładnikach:

- Selen

- Jod (przy Hashimoto nie suplementujemy do dodatkowo, wystarczy spożywanie go w przyjętych normach, osoby dorosłe 150mcg/dzień)

- Żelazo

- Magnez

- witaminy A C D E B, karnityna.

 

Źródła:  www.gurbacka.pl, www.kalorymetria.pl.

 

niedziela, 26 lipca 2015, dagiii85

Polecane wpisy